Leefgroepenstructuur
Luister nu eens naar mij!
Leven in twee huizen
Straffen en belonen, anders bekeken
Hechting, een natuurlijk proces?
Vermoeiend, als slapen niet lukt
Emotionele ontwikkeling
Rollen, kruipen, lopen
Babygebaren
Alles over zindelijkheid
De kracht van sensorisch spel
Zintuiglijke voorwerpen maken
Vrij en vanzelf bewegen voor jonge kinderen (Pikler)
Dat lust ik heel heel graag
Groot worden doen ze vanzelf, luisteren niet altijd
Assertiviteit en weerbaarheid bij kinderen
Bouwen aan zelfvertrouwen van kinderen
Vertellen kan je leren
Tekenen met kinderen
Speels boetseren
Showtime!
Adrenalinespelen
Seksueel gedrag: het vlaggensysteem
Inspiratie uit Reggio Emilia (L. Malaguzzi)
Ruimte en materialen als pedagoog voor kinderen (L. Malaguzzi)
Pedagogisch documenteren: wat, hoe en waarom? (L. Malaguzzi)
Werken met spelkoffers (L. Malaguzzi)
Jonge kinderen uitnodigen tot vrij spel (Pikler)
Positief opvoeden, actief luisteren, ik-boodschappen en win-win (T. Gordon)
Spreken met (niet enkel over) kinderen (F. Dolto)
Hechting, een natuurlijk proces? (F. Dolto)
Communicatie met en participatie van kinderen
Moeilijk hanteerbaar gedrag
Een kind dat bijt in de groep
Regelmaat en structuur in de dagindeling
Tieners een plaats geven in de buitenschoolse opvang
Focus op baby's
Werken met het zelfevaluatie-instrument: introductie
MeMoQ Dimensie 1 en 2: Welbevinden en betrokkenheid
MeMoQ Dimensie 3: Emotionele ondersteuning
MeMoQ Dimensie 4: Educatieve ondersteuning
MeMoQ Dimensie 5: Omgeving
MeMoQ Dimensie 6: Gezinnen en diversiteit
Speelzakjes maken
Tijd om te wennen
Verontrusting in de kinderopvang
Grensoverschrijdend gedrag in de kinderopvang
BVV in jouw organisatie
Een eigen willetje
Kinderen verbinden met elkaar (0-3 jaar)
Kinderen verbinden met elkaar (3-12 jaar)
Inkleding en themawerking
Welkom in Spelgië
Buitenspel in de buitenschoolse
Boekstart
Kijken, luisteren en inspelen
In de kijker
Improvisatietheater met kinderen
Spelen en nog eens spelen
Samenwerken met ouders: waarom, wat en hoe?
Vaardig communiceren met ouders
Voor de eerste keer naar de buitenschoolse opvang
Tevredenheid van gezinnen in je opvang nagaan
Ouderparticipatie in jouw opvang
Respectvol omgaan met diversiteit in de kinderopvang
Ook kinderen hebben vooroordelen
Inclusieve kinderopvang : wie, wat, waarom en hoe?
Inclusieve kinderopvang: samen met ouders
Inclusieve kinderopvang: kind met de andere kinderen
Het verhaal van (thuis)taal
Taal en meertaligheid
Opgroeien en opvoeden in armoede
Toegankelijke kinderopvang
Ontmoeten is simpel, maar niet altijd gemakkelijk
Creatief denken
Jobtevredenheid
Timemanagement
Succesvol samenwerken in team
Communicatie in team
Team in moeilijkheden
Jobcraften
Omgaan met (menings)verschillen: communiceren en soms onderhandelen
Intervisie met het team
Begeleiden van verandering
Kwaliteit troef, het pedagogisch raamwerk voor baby’s en peuters
Praten over pedagogische kwaliteit
Het zelfevaluatie-instrument op maat van jouw team
Reflecteren en leercultuur in kinderopvang
Focus op peuters
Kinderen helpen om zelf te onderhandelen
Focus op kleuters
Wachtmomenten in de kinderopvang (0-3 jaar)
Buitenruimte en buitenspel
Educare
Kind centraal 0-3
Kind centraal 3-12
Inclusief leiderschap
Ondersteuning voor je schoolopvang
Reflectiewaaier
Wachtmomenten in de buitenschoolse kinderopvang
Leiding geven in de kinderopvang
Talenten benutten, competentiebeleid
Samenwerken met andere organisaties
Positieve groepssfeer
Inspiratietheater: actief trainen van je communicatievaardigheden
Observeren en reflecteren
Ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren
Anders kijken naar lastig gedrag van kinderen
Het bruist van de activiteiten
Hey baby, spelen en knuffelen (Sherborne)
Spelen met verhalen
Beeldend gepeuter
Peuterdans
Voorlezen, met een boekje in een hoekje
Slapstick
Poppenspel
Creatief spelen met recycleermateriaal
Warme en zorgzame overgang naar school
Vormingstraject 'Competentiebouwer'. Op weg naar kwaliteitsvolle buitenschoolse opvang.
Observeren op de werkvloer
Coaching verantwoordelijken
Ondersteuning via Mentes
Beeldend bruggen maken
Samen beslissen
Mijn team en ik
Introductie beleidsvoerend vermogen
Betekenisvolle interactie met kinderen
Warme transitie voor Huizen van het Kind