In dit participatief project nemen ouders zelf het voortouw. Ze delen hun ervaringen en inzichten over opvoeding en gaan samen op zoek naar antwoorden op de vragen die voor hen écht belangrijk zijn. Met de steun van procesbegeleiders en een wetenschapper werken de ouders hun ideeën uit tot concrete aanbevelingen. Zo ontstaat een waardevolle dialoog tussen ouders, professionals en beleidsmakers. Het resultaat? Nieuwe perspectieven en echte sociale verandering.
Voor dit project slaan we de handen in elkaar met (lokale) partners zoals o.a. inloopteams, Huizen van het Kind, hogescholen, scholen, straathoekwerk en jeugddiensten.
De voorbije jaren liepen er al trajecten in Oostende en Asse, waar ouders hun stem lieten horen en mee richting gaven aan het beleid.
Asse
Een groep ouders van kinderen met extra zorgnoden ging in het voorjaar van 2025 het engagement aan om
op onderzoek te gaan naar noden, drempels en uitdagingen die zijzelf en hun kinderen ervaren.
Ze deelden verhalen en ervaringen uit het dagelijkse leven met elkaar.
In het bijzonder stonden ze stil bij vier grote thema's die hen bezighielden:👉 De zoektocht naar een diagnose en de juiste informatie
👉 De beleving van de ouder
👉 De leefwereld van het kind op school, in de opvang en in de vrije tijd
👉 De perceptie van de samenleving op kinderen met een specifieke zorgnood
Op 1 oktober 2025 presenteerden we de resultaten van Ouders als Onderzoekers in Asse, in 't Mankement in Zellik.
Wil je meer weten? We verzamelden de verhalen van de ouders, hun conclusies en aanbevelingen in een verslagboek.
Dat kan je
hier doorbladeren.
oostende
in Oostende legde een groep Arabisch sprekende moeders met jonge kinderen een boeiend traject van twee jaar af.
Onder de naam Tawasoul onderzochten ze, samen met procesbegeleiders, hoe de communicatie met leerkrachten en andere onderwijsprofessionals kan verbeteren.
Dertien Arabischsprekende moeders met kinderen tussen 0 en 6 jaar die zich recent vestigden in Oostende gingen op zoek naar wat hen helpt en belemmert om te connecteren met leraren en andere ouders op school.
"Verbinding is de glimlach aan de schoolpoort". Spoken word artieste Samira Saleh vat treffend de zoektocht naar verbinding van nieuwkomers met jonge kinderen.
Op 3 december 2024 presenteerden VBJK en VCOK in de bibliotheek van Oostende de resultaten van Ouders als Onderzoekers in Oostende.
de onderzoeksresultaten in een notendop:
Wil je bijdragen aan toegankelijk en inclusief onderwijs voor nieuwkomers? Volgende acties helpen:
👉 Zet in op initiatieven om ouders toegankelijke en correcte informatie te geven over de werking van de school en
wat kinderen leren op school. Zorg voor een veilige context waarin ouders hun vragen kunnen stellen. Ga ook in op meer gevoelige thema’s, zoals bijvoorbeeld seksuele opvoeding.
👉Durf als leraar én als ouder vragen te stellen en te praten over bezorgdheden. Zoek naar manieren om met elkaar te communiceren wanneer een ouder onvoldoende kennis van het Nederlands heeft. Met elkaar kunnen communiceren is immers noodzakelijk en in het belang van het kind.
👉Maak gebruik van tolken en brugfiguren. Ze kunnen helpen om de connectie tussen ouders en school te verbeteren.
Wil je meer weten? We bundelden de onderzoeksresultaten in een verslagboek. Dat kan je hier doorbladeren.
Meer weten over hoe je kan inzetten op een goede ouder-school samenwerking?
Deze leestips op de
website van VBJK helpen je op weg:
• De brochure Betrokken scholen, betrokken ouders met 12 sleutels voor een goede ouder-school samenwerking.
• Het inspiratieboek Warm, welkom en wederkerig voor kleuterscholen om te werken aan een goede, wederkerige ouder-schoolsamenwerking.
• De tool Verbinden met ouders. Deze tool helpt ondersteuners, coaches en leidinggevenden om samen met begeleiders of kleuterleraren te reflecteren en actie te ondernemen in het opbouwen van een stevig partnerschap met ouders en in het inclusief werken.